Sunday, September 06, 2009

Seksyen 23 Shah Alam, Penduduk elit Perangai Memalukan

Tengah hari tadi saya telah melihat rakaman vedio melalui Malaysiakini tentang dailog penduduk seksyen 23 Shah Alam bersama pimpinan Pakatan rakyat diketuai Tan Sri Khalid Ibrahim bersabit isu cadangan pembinaan kuil Hindu.

Saya tidak berkesempatan melihat laporan dimedia terutama TV 3, malam tadi kerana sibuk menganjurkan program parti disebelah malamnya. Namun saya telah menerima maklumat langsung dari rakan-rakan mengenai laporan yang telah saya jangkakan.

Media Pro Umno Tidak Bermoral

Hanya pada tengah hari ini barulah saya berpeluang menelita laporan media arus perdana yang menyakitkan. Saya kemudiannya terus melayari internet.

Ternyata apa yang saya jangkan tentang media pengampu arus perdana tepat. Media arus perdana terus menerus melaksanakan kesinambungan mereka mengampu Umno walau pun secara tidak bermoral.

Kalau kita lihat tajuk Berita Harian hari in sebagai contoh sudah cukup memberikan gambaran terhadap maksud saya.Khalid kena 'boo', itulah gambaran kepuasan berita yang disiarkan untuk tatapan umum.

Susah untuk saya percaya bagaimana rupa orang Melayu yang rata-rata tinggal dikawasan yang agak elit itu boleh bertemu dan berdailog begitu rupa, kecoh dan emosional. Tindakan mereka tak ubah macam orang ulu sungai yang tak berpelajaran. Perhubungan mereka hanyalah caci maki atau maki hamun.

Umno Gagal Didik Bangsa

Tetapi tindakan yang sama itulah dilakukan sebahagian penduduk seksyen 23 Shah Alam. Walau pun rupa nampak cantik tetapi otak dan keperibadian mereka kantoi. Mereka bertemu tanpa mampu berdailog, sedang gelagat mereka macam orang lepas mabok tapai. Amat memalukan. Mereka orang bandar konon!

Saya amat berasa sedih. Semua orang wajar berasa sedih atas tindakan sebahagian penduduk seksyen 23 Shah Alam itu. Negara kita baru lepas menyambut 52 tahun kemerdekaan. Tetapi inilah rupa orang Melayu yang tinggal dikawasan elit kebanggaan Umno. Lebih 50 tahun Umno melaksanakan proses mendidik orang Melayu, tetapi sebahagian penduduk Syeksyen 23 itulah hasilnya.

Kita ingin bertanya apakah orang Melayu dikalangan penduduk Seksyen 23 Shah Alam tidak ada sedikitkah rasa malu atas kejadian yang berlaku?. Kepada Pemimpin Umno, tidakkah kamu turut berasa malu?. 52 tahun negara merdeka apakah ini rupa bentuk masyarakat yang dilahirkan.

Apa yang berlaku keatas dailog itu tidak akan merugikan politik Pakatan Rakyat, malahan ramai yang percaya ia merupakan bonus untuk mereka menghadapi pilihanraya umum akan datang. Itu juga penting, tetapi apa yang lebih penting ialah bagaimana persoalannya terhadap usaha pembinaan negara?.

Kita tidak wajar bergembira atas apa yang berlaku. Jika keseluruhan rakyat dinegara ini bersikap macam sebahagian penduduk Seksyen 23 Shah Alam itu, ini bermakna kita hadapi masalah yang besar untuk bercakap soal pembinaan negara.

Keadaan ini membuktikan pemimpin Umno tidak pernah berjaya dalam usaha membina masyarakat yang beradap dan berakhlak. Keadaan ini mungkin disebabkan pembentukan persekitaran politik dalaman Umno yang rasuah yang tidak ada lagi persoalan dosa dan pahala.

Tolak Umno Jika Negara Mahu Selamat

Sebab itulah mahu atau pun tidak mahu, rakyat keseluruhan tidak ada pilihan melainkan perlu bertindak tegas menggunakan kuasa undi bagi menjatuhkan pemimpin yang tidak berkemampuan macam Umno. Umno perlu ditolak jika mahu melihat negara ini selamat dan sejahtera.

Kita kena sayangkan negara kita. Kita kena letakkan negara ini pada landasan yang betul, bagaimana cara membina negara bangsa yang maju, matang dan berakhlak?. Landasan itu nampaknya terletak pada harapan Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment