Saturday, August 22, 2009

Taubat Mahyuddin Sama Taubat Majlis Fatwa

Nik Aziz perlu bertaubat. Itulah paparan utama media pengampu Umno hari ini yang memetik kenyataan Mahyuddin Yassin orang nombor dua dalam Umno terhadap Tok Guru, Nik Abdul Aziz.

Mahyuddin amat terasa hati terhadap Tok Guru. Terasa hati kerana kenyataan Tok Guru, menyokong Umno tak masuk syurga. Dalam media amat jelas, nampak lebam muka Mahyuddin macam orang kena tampar,bila saja dia bercakap soal itu.

Majlis Fatwa Pengampu Umno

Keadaan jadi lebih panas apabila Pengerusi Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan, Pro Dato Abdul Shukor Husin membuat kenyataan yang bertentangan dengan Tok Guru, tetapi kenyataan Majlis Fatwa nampak amat selari dan serasi dengan Umno. Tok Guru berasa amat tak puas hati dengan Majlis Fatwa kerana katanya bertindak atas laporan akhbar semata-mata tanpa memanggil beliau sebagai saksi utama.

Pengerusi Majlis Fatwa dan Majlis Fatwa memang selalu menunjukkan sikap mengampu pemimpin Umno dan kerajaannya dalam banyak hal. Namanya Majlis Fatwa, tetapi sikapnya macam budak tak sekolah. Tok Guru pula anggap tindakan Majlis fatwa tak profesional.

Memang tak profesional pun , Majlis Fatwa sepatutnya menjadi institusi yang menangani berbagai masalah terutama yang membabitkan kepercayaan atau Iman secara bertanggung-jawab. Majlis Fatwa mestilah institusi yang mampu bersikap adil, telus dan berintergriti.

Tetapi apa yang berlaku selama ini, mereka dilihat hanyalah penjilat dan
pengampu apa juga selera yang diperlukan pemimpin Umno dan kerajaan walau pun mereka rasuah dan tidak bermoral.

Majlis Fatwa boleh bertindak kepada sesiapa saja termasuk Tok Guru. Tetapi tindakkan mereka haruslah melambangkan sikap dan kebertanggung-jawapan penuh terhadap agama Islam agar tidak dilihat institusi pengampu yang memberikan imej buruk terhadap Islam itu sendiri.

Jika mereka tidak bersetuju dengan Tok Guru, itu hak mereka. Tetapi menghukum Tok Guru dalam sesuatu isu yang besar sebegini hanya berdasarkan kenyataan akhbar membuatkan umum melihat Majlis Fatwa sebagai institusi yang sangat lemah, tidak adil dan memalukan.

Semua orang percaya Ahli Jawatankuasa Majlis Fatwa orang yang berilmu, mengapa bila bertindak dalam mengolah sesuatu hal yang melibatkan Umno dan pimpinannya mereka jadi pengencut dan dayus.


Majlis Fatwa Kena Adil

Mereka boleh menghukum Tok Guru dalam perkara yang mereka rasakan perlu. Tetapi proses untuk menghukum itu perlu melalui proses yang adil. Perlu ada nilai penghakiman yang betul, perlu ada bukti yang jelas dan perlu ada saksi yang akhirnya perlu ada nilai profesionalisma yang tinggi.

Keahlian Masjlis Fatwa bukan setaraf tok empat kampung. Orang kampung pun ada cara menghakimi ahlinya. Tetapi apa yang dilakukan Majlis Fatwa terhadap Tok Guru macam orang rimba, ini tak betul. Mereka perlu ada nilai dan intergriti.

JIka Majlis Fatwa bersikap begini berterusan maka akan tercemarlah institusi Islam yang menjadi amanah yang perlu dijaga martabat dan kesuciannya.

Anehnya, Majlis Fatwa apabila melibatkan pemimpin PAS macam Tok Guru, Majlis Fatwa cepat membuat kenyataan. Tetapi mengapa dalam perkara yang melibat rasuah pemimpin dan ajaran sesat melalui kefahaman sekular yang diamalkan Umno selama ini Majlis Fatwa membuta, membisu, sebuta sebisu-bisunya. Mengapa?, Apakah rasuah dalam kepimpinan yang diamalkan dalam parti Mahyuddin (Umno) selama ini tidak bertentangan dengan Islam.

Dimana Majlis Fatwa, dimana penghakiman Majlis fatwa, dimana keperihatinan Majlis fatwa, dimana sikap menjaga agama dan umat yang patut dilaksanakan tanggung-jawab oleh Majlis Fatwa. Dimana kamu?.

Mahyuddin Kena Minta Calonya Bertaubat

Tiba-tiba hari ini Mahyuddin suruh Tok Guru bertaubat. Apa sebab Tok guru diminta taubat?. Mahyuddin nak tunjuk pandai agama ke?, parti kamu bergelumang dengan najis rasuah tak mampu kamu nak taubatkan, nak pulak suruh To Guru. Lepas tu, tak bagi Tok Guru berdebat dengan Majlis Fatwa. Apa jenis penghakiman yang ingin diterapkan Mahyuddin.

Mahyuddin sepatutnya suruh calonya di Permatang Pasir bertaubat. Apakah pecah amanah yang pernah dilakukan calon Umno tak memerlukan taubat?. Bagaimana pula pandangan Majlis Fatwa dalam kes di Permatang Pasir?.

Tidakkah majlis Fatwa perlu membuat kenyataan bagaimana cara untuk memilih pemimpin dalam Islam. Apakah Majlis Fatwa kena tunggu arahan Mahyuddin baru nak buat kenyataan. Apakan Majlis Fatwa tak rasa mudharat kalau umat Islam dipimpin oleh pemimpin yang rasuah dan berselera rasuah?.

Tetapi, inilah sikap Majlis Fatwa, membisu. Kerana apa?, kerana kalau Majlis Fatwa membuat kenyataan maka kenyataan itu tak selari dengan selera pemimpin Umno yang berkuasa. Ada risiko kalau Majlis Fatwa buat kenyataan, maka lebih baik diam dan jaga perut aje, jawatan tak hilang.

Mutahir ini, inilah standartnya kita lihat Majlis Fatwa. Mereka sepatutnya jaga agama tetapi nampaknya mereka jaga Umno dan kerajaan sekularnya. Apa nak buat, inilah jenis orangnya.

No comments:

Post a Comment