Tuesday, August 04, 2009

Umno Bingung Dengan Demonstrasi Rakyat

Demonstrasi Gerakan mansuhkan ISA (GMI) telah beberapa hari berlalu. Daripadanya berbagai kenyataan atau tafsiran telah dibuat berbagai pihak. Ada yang sokong dan ada yang tidak sokong. Namun apa yang paling menarik boleh dilihat setelah demonstrasi itu berlaku ialah rasa kedukaan pemimpin Umno yang amat mendalam.

Umno Sendirian

Pemimpin Umno telah menjadi bingung sebingungnya. Lebih bingung apabila mereka amat bersendirian dalam mempertahankan ISA. Tidak ada 1 Malaysia. Tidak ada pertubuhan politik atau NGOs selantang Umno dan pengampunya menentang GMI atau mempertahankan ISA. Malahan, lebih memalukan pemimpim Umno apabila Pemuda Gerakan sendiri menyokong pemansuhan ISA. Mereka benar-benar sendirian.

Umno Banyak Malu

Memang banyak yang dimalukan pemimpin Umno. Walau pun mereka mengeksploitasi sepenuhnya kekuatan pasukan keselamatan seperti polis dalam mengengkang pergerakan pendemo, namun ia tetap gagal. Malahan kehadiran rakyat terutama golongan muda tidak dapat disekat walaupun ancaman, gertakan dan ugutan datang dari mulut pemimpin Umno dan polis serta media yang dikuasainya dibuat secara bertalu-talu.

Jangkaan Umno Silap

Pemimpin Umno jadi hilang harga diri kerana barangkali mereka beranggapan demo tetap berlaku tetapi bilangan peserta tidak ramai akibat dari ugutan, ancaman dan halangan telah dilakukan lebih awal. Malangnya bagi Umno, perkara sebaliknya berlaku. Ancaman, ugutan dan halangan mereka telah menjadi sampah yang tidak dipedulikan rakyat. Jangkaan mereka benar-benar silap.

Alih Pandangan Rakyat

Oleh kerana terasa malu yang amat sangat pemimpin Umno terpaksa menggunakan plan kedua iaitu menerima hakikat kehadiran ramai rakyat dalam demonstrasi itu. Mereka cuba mengalih pandangan rakyat atas isu yang lain iaitu peniaga rugi akibat daripada demo yang berlaku.

Pemimpin Umno menggunakan saki baki kuasa yang ada dengan mengumumkan kerugian RM200 juta akibat daripada demo kerana kerosakan yang dialami para peniaga hari itu dan sebahagian peniaga lain yang tutup kedai .

Media Pro Umno Main Sentimen Bodoh

Media pro Umno pula memainkan sentimen bodoh dengan menggunakan isu perkauman Melayu sebagai hujahnya kerana katanya yang ramai hadir demo 1Ogos itu adalah orang Melayu yang ramai dan yang menerima kesan dari demo itu juga kononnya peniaga kecil Melayu.

Tidak dapat dinafikan orang Melayulah yang ramai berdemonstrasi dan tak kurang ramai jugalah peniaga Melayu yang terjejas. Itu, semua pihak kena terima, ya kena terima.

Kotak Pemikiran Umno Sempit Dan Singkat

Tetapi persoalannya mengapa jadi begitu?, bagaimana datang sebabnya. Ini juga memerlukan jawapan yang panjang dan rasional. Umno dan medianya cuba memainkan isu ini dalam kotak pemikiran yang sempit dan singkat.

Bagi pemimpin dan media Umno. mereka gambarkan seolah-olah rakyat hanya berfikir dalam sehari?. Tidak, rakyat boleh berfikir sepanjang masa. Mereka boleh dipengaruhi emosi hari ini, tetapi boleh tenang esok dan dapat berfikir secara baik pula kemudian harinya.

Malaysia Negara Demokrasi

Malaysia sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi. Antara perkara yang menjadi tajuk utama dalam hal demonstrasi yang dimaksudkan ada dalam perkara 10 perlembagaan yang memberikan kebebasan berhimpun secara aman dan terkawal.

Dalam hal itu, GMI telah menggunakan ruang yang ada iaitu mengadakan perhimpunan secara aman. Hak untuk mengadakan perhimpunan saperti yang diadakan GMI adalah hak mereka yang dijamin dalam perlembagaan.

Cuma isu yang besar yang patut diperbincangkan ialah adakah perhimpunan itu aman dan terkawal. Aman dan terkawal itu mempunyai pengertian dan peranannya yang luas pula.

Pertama siapa yang boleh menentukan atau ditentukan bahawa perhimpunan itu aman dan terkawal. Adakah pihak penganjur (GMI) rakyat atau pasukan keselamatan?, atau kedua-duanya?.

Gaji Menteri Umno Dan Polis Dibayar Rakyat

Polis atau FRU yang berkerja dengan gaji yang dibayar dari wang negara yang disatukan. Secara mudah difahami, dalam amalan sistem ekonomi negara yang disatukan itu semua hasil dihimpun dan kemudian diagih mengikut keperluan-keperluan negara.

Termasuk dalam wang yang disatukan itu datangnya dari rakyat sebagai pembayar cukai. Termasuk pembayar cukai itu datangnya dari penganjur dan peserta demonstrasi GMI. Dari wang itulah maka diagih-agihkan kepada berbagai sektor termasuklah perkhidmatan yang membayar gaji menteri Umno dan pegawai keselamatan(polis) dan lain-lain.

Sebab itu dalam banyak hal mereka kena sedar bahawa adanya had dan keterbatasan dalam tindakan mereka kepada rakyat kerana rakyat yang menanggung isi perut mereka. Tak Boleh menzalimi rakjyat. Tak boleh racun rakyat sesuka hati dan sebagainya.

Berbalik kepada isu yang asal, saya sangat bersetuju kedua pihak iaitu rakyat (GMI) dan kerajaan perlu bertanggung jawab menjadikan perhimpunan itu aman dan terkawal. Mereka ada kuasa dan inisiatif masing-masing.

GMI Laksana Tanggung - Jawab Aman

Dalam hal ini GMI sebagai penganjur telah melaksanakan tanggung jawab yang baik disamping menuntut hak yang dilindungi dari perkara 10 perlembagaan dalam hal menuntut kebebasan berhimpun dan bersuara dengan terkawal.

Terbukti mereka telah melaksanakan tanggung-jawab mereka dengan baik. Tidak ada sebarang perlakuan jenayah berlaku walau pun dengan kehadiran terlalu ramai manusia dan terlalu banyak tangkapan telah dibuat. Tak ada yang ditangkap itu membawa bom atau benda berbahaya.

Ini membawa erti perhimpunan itu adalah perhimpunan yang aman dan terkawal. Pihak penganjur memang sejak dari awal telah membuat kenyataan rasmi bahawa perhimpunan yang ingin dilaksanakan adalah aman dan terkawal. Aman dan terkawal ini datangnya dari kehendak dan komitmen penganjur iaitu rakyat.

Persoalannya, mengapa perhimpunan 1 Ogos itu tiba-tiba tidak terkawal?.

Umno Takutkan Perhimpunan

Kita perlu pula melihat peranan dan tanggung jawab disebelah pihak yang lain iaitu kerajaan. Memang sejak awal- awal pemimpin kerajaan yang diterajui Umno tidak bersetuju dengan perhimpunan tersebut. Umno menunjukkan mereka amat takut berhadapan dengan perhimpunan itu.

Semahu boleh mereka cuba menghalangnya. Tetapi mereka pula tidak mempunyai alasan yang baik dan boleh diterima rakyat.

Mereka sama sekali tidak menggunakan alasan (hak dan kebebasan yang diberikan perlembagaan kepada rakyat berhimpun dan bersuara secara aman) membukti ada sesuatu yang tidak kena dengan halangan tersebut.

Pemimpijn Umno dan media mereka hanya mengugut, menakut-nakutkan rakyat dari menikmati hak mereka, itu sahaja.

Polis Bertanggung-jawab Jaga Keselamatan Rakyat

Dalam mana-mana kerajaan, soal keselamatan dalam kes ini tentulah pendukung utamanya adalah polis atau FRU. Mereka sepatutnyalah yang memastikan perhimpunan tersebut berlaku secara aman, selamat dan terkawal.

Mereka sama sekali tidak boleh menjadi penghalang kepada hasrat rakyat mendapatkan hak mereka yang dijamin dalam perkara 10 perlembagaan iaitu untuk berhimpun secara aman dan terkawal. Sebaliknya merekalah yang sepatutnya membantu menjadikan sebarang perhimpunan itu dapat berjalan secara aman dan terkawal.

Tetapi apa yang berlaku?. Adakah pihak polis atau fru telah berperanan melaksanakan tanggung-jawab yang digariskan dalam perlembagaan. Melalui lidah menteri Umno, melalui lidah ketua-ketua polis, mereka dari awal telah mencabuli hak asasi rakyat dengan kenyataan yang menghalang perhimpunan diadakan. Tidakkah mereka tahu hal sedemikian telah melanggar undang-undang tertinggi negara?.

Umno patut takut dengan perhimpunan itu kerana ia menjejaskan kedudukan politik tetapi polis takut apa?. Sepatutnya polis berkata "kami bersedia berkhidmat untuk rakyat dan memastikan perhimpunan itu terurus dengan baik dari semua segi termasuk keselamatan. Kami pasukan polis berkhidmat untuk semua rakyat bukan hanya kepada Umno". Itu sepatutnya dan itulah dinamakan Polis Diraja Malaysia bukannya polis deUmnokan.

Kedua, fungsi mereka. Dalam kontek yang sedang dibicarakan bahawa pasukan polis atau fru adalah pasukan keselamatan yang fungsinya melindungi keselamatan rakyat dan negara. Bagaimana mereka (polis) boleh berperanan menjadikan perhimpunan 1 Ogos itu aman dan terkawal dan dalam masa yang sama hak rakyat terjamin?.

Perhimpunan Dilindungi Perlembagaan

Ada banyak jenis perhimpunan besar, malahan lebih besar skala penglibatan rakyatnya daripada perhimpunan pada 1Ogos itu. Kesemua perhimpunan itu dilindungi dalam perlembagaan. Antaranya perhimpunan agama seperti Maulidur Rasul, Thaipusam dan perarakan hari Kebangsaan.

Kesemua perhimpunan itu mempunyai hasrat yang satu sebagaimana GMI, iaitu berhimpun, bersuara dan terkawal. Pihak polis telah menjalankan tanggung-jawabnya dengan baik kerana ia berfungsi sebagai pasukan keselamatan yang menjaga keamanan dan keselamatan.

Mengikut undang-undang, ya, kesemua perhimpunan mengikut undang-undang atau dilindungi undang-undang. Cuma yang berbeza adalah dalam kesemua perhimpunan tadi kecuali yang 1 Ogos itu, tiba-tiba watak pasukan keselamatan bertukar wajah. Daripada menjaga keamanan dan kenteteraman awam mereka bertindak menjadi pemburu rakyat, Mengapa?.

Mengapa tiba-tiba apabila perhimpunan dianjurkan dalam hal yang menyentuh hak kebebasan dan bersuara yang menjadi perkara asasi tiba-tiba polis naik minyak?, mengapa?.

Sepatutnya perhimpunan 1 Ogos itu boleh menjadi aman bila pihak polis mengurus keperluan perhimpunan sebagai mana mereka mengurus perhimpunan besar yang lain. Bayangkan jika pihak polis mengurus perhimpunan itu dengan baik, semua pihak akan dapat manfaat yang besar darinya.

Pasukan polis akan dihormati, keadaan menjadi aman tenteram, peniaga pula akan dapat untung yang besar hasil daripada kebanjiran orang ramai. Tidak timbul soal rugi RM200juta sebagaimana yang dinyatakan secara bodoh oleh menteri Umno.

Boleh kita bayangkan, pulohan ribu rakyat berarak dalam cuaca panas selama lebih kurang dua ke tiga jam bagi menyerahkan memorandum ke Istana Negara. Kemudian kita fikir ke mana mereka nak pergi?, bukankah ke warong-warong kecil peniaga Melayu, restoren roti canai mamak atau gedung pakaian kaum tionghua. Siapa yang gembira bukankah rakyat. Bukankah 1 Malaysia?.

Kalau kita ambil angka kehadiran pendemo. Kita ambil jumlah dari akhbar atau media pengampu Umno, hanya kira-kira 20ribu orang sahaja cukuplah.

Kalau mereka berbelanja RM 10 sahaja untuk makan setiap dari mereka, maka berapa jumlah aliran wang yang diperolehi warga kota. Suruhlah menteri Umno yang bahlul itu menjawabnya.

Rakyat Jangan Tertipu.

Sebab itu dalam kes ini rakyat jangan tertipu, bukan nilai RM 200juta itu yang menjadi kebimbangan pemimpin Umno kerana rasuah dilkalangan mereka jauh lebih tinggi dari nilai itu.
Bukan kerugian rakyat yang ditakuti pemimpin Umno kerana merekalah yang merancang keadaan sedemikian. Tetapi yang dibimbangkan mereka adalah kehadiran rakyat yang ramai menyertai demonstrasi itu boleh menjadi penanda aras kejatuhan mereka pada pilihanraya umum akan datang. Itulah keresahan mereka.

No comments:

Post a Comment