Sunday, August 09, 2009

Perlantikan Jamaluddin Jarjis Sebagi Duta Ada Skrip Politik BN

Hari ini telah berlaku antara perkara yang amat pelik dalam pentadbiran Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri. Perkara yang pelik dimaksudkan itu ialah beliau melantik seorang duta dari seorang Ahli Parlimen yang masih ada tanggung jawabnya sebagai wakil rakyat.

Perlantik penuh misteri yang Najib buat itu hanya beliau saja yang tahu tetapi boleh juga diagakkan tujuan dan maksudnya oleh orang politik macam saya.


Najib Tak Puas Hati.

Buat sekian kalinya Najib berhadapan dengan pilihanraya kecil yang tidak memihak kepada kepimpinannya. Terbaru mereka akan berhadapan dengan pilihanraya kecil Pematang Pasir. Kawasan yang dianggapnya kubu kuat PAS atau Pakatan Rakyat (PR).

Kalau berdasarkan majoriti pada pilihanraya umum yang lepas adalah amat sukar keputusan akan memihak kepada Umno BN. Tetapi saya jangka majoriti mungkin menurun macam Manik Urai kerana budaya parti Najib berlori-lori wang akan hadir. Walau pun begitu Najib sebenarnya tak puas hati.


Najib dan Umno Perlukan Imej Baru

Jika Umno kalah lagi kali ini walau pun dengan satu atau dua undi ia tidak akan memberikan imej yang baik buat Najib dan Umnonya. Semua orang tahu pilihanraya kecil bukanlah medan mudah untuk PR kerana budaya politik wang dan penggunaan jentera kerajaan tertumpu disesuatu kawasan pilihanraya kecil. Ia di manipulasi sepenuhnya oleh BN. Kalah lagi walau pun majoriti tipis tidak akan memulihkan moral mereka. Justeru itu Najib dan BN perlukan imej baru.

Di Pematang Pasir Najib dan Umno tidak yakin kemenangan akan memihak kepada mereka. Jika mereka kalah lagi bermakna pengiraan jurang kekalahan akan jadi macam pengiraan dalam cerita nujum Pak Belalang. Najib boleh pensan. Justeru itu Najib perlu kepada ubat bagi mengelak daripada pensan.

Najib telah menemui jalan. Nak tunggu MP atau Adun kawasan kuat Umno BN mati tak mati-mati bagi membolehkan pilihanraya kecil diadakan untuk merapatkan jurang kekalahan itu. Cara yang mungkin mereka fikirkan ialah dengan mencari helah melantik Ahli Parlimennya sebagai Duta Besar ke negara sekutu Israel iaitu Amerika.

Cari punya cari terlihatlah ladang sawit yang luas, kawasan hutan yang terbentang, masyarakat yang jauh dari maklumat maka disitulah tradisinya yang mereka rasakan selamat untuk menang pilihanraya kecil.

Najib Bohong?.

Kalau itu betul dan dirasakan betul, maka melantik Jamaluddin sebagai duta sepertilah kaedah orang mati. Bila mati ada pilihanraya kecil. Adalah mustahil Jamaluddin dapat menjalankan tanggung-jawab sebagai wakil rakyat jika konsep rakyat didahulukan mahu dilaksanakan Najib. Kalau Najib boleh bersetuju dengan cara itu bermakna Najib berbohong kepada rakyat atas slogannya sendiri.

Ramai yang kata Najib orang bodoh kerana tindakannya melantik Jamaluddin sebagai duta telah bertentangan dengan prinsipnya "Rakyat Didahulukan", perkhidmatan kepada rakyat diutamakan.

Jamaluddin Tak Ada Masa

Betul Najib bodoh, Najib tidak bodoh?, kerana beliau nampaknya ada muslihat tertentu. Kemuncak tindakannya ialah kita akan lihat nanti Jamaluddin akan letak jawatan sebagai ahli Parlimen bagi membolehkan pilihanraya kecil diadakan atas alasan sibuk, tak ada masa dan untuk rakyat.

Itu kawasan antara yang BN menang besar, ditambah caranya menghadapi pilihanraya kecil ia memungkinkan Umno meningkatkan majoriti. Selepas itu Najib akan kata sokongan rakyat kepada BN akan pulih.

PR Pulau Pilihanraya

Tetapi kalau keadaan itu benar-benar berlaku apa kata jika PR tidak akan menyertai pilihanraya kecil atas alasan yang digunakan BN ketika tidak menyertai pilihanraya kecil Penanti. Itu bukan keperluan perlembagaan, itu permainan politik. Kalau saya ada kata pemutus ketika itu saya akan buatkan PR macam BN buat di Penanti, Pulaukan pilihanraya kerana bukan keperluan perlembagaan. Pada ketika itu apa kata Najib?.

Sebab itu kita percaya perlantikan Jamaluddin sebagai duta ada misteri politik yang perlu dibaca secara cermat. Tak payah suruh MP Rompin letak jawatan sebagai wakil rakyat kerana sudah ada skrip dibuat untuk maksud itu, percayalah Insyaallah. Kalau tak percaya tanya Najib, tentu dia kata betul tu?.

No comments:

Post a Comment